Και επίσημα ΤΑΡ για το αζέρικο αέριο


Στις 9:00 το πρωί της Παρασκευής αναμένεται η επίσημη ανακοίνωση από το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν για την επιλογή του αγωγού μεταφοράς του αζερικού φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά. Όλα δείχνουν ότι η κοινοπραξία του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ θα επιλέξει τον αγωγό TAP (Trans Adriatic Pipeline), που θα διέρχεται από τη Βόρεια Ελλάδα, έναντι του ανταγωνιστικού Nabucco West, που θα συνέδεε την Τουρκία με την Αυστρία μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας.


Ο αγωγός ΤΑP έχει σχεδιαστεί να ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στον Έβρο, θα διασχίζει τη Βόρεια Ελλάδα, θα περνά από την Αλβανία και θα καταλήγει στην Ιταλία μέσω Αδριατικής. Τα οφέλη της ελληνικής πλευράς σε περίπτωση επιλογής του TAP -όπως όλα δείχνουν- είναι καταρχάς οικονομικά (υπάρχουν γεωστρατηγικά και άλλα) καθώς θα δημιουργηθούν άμεσα πάνω από 2.000 θέσεις εργασίας και ο αγωγός θα αποτελέσει μια από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα μας.

Συνολικά 550 χιλιόμετρα του αγωγού έχει σχεδιαστεί να κατασκευαστούν στην Ελλάδα, 210 χιλιόμετρα στην Αλβανία, 105 χιλιόμετρα στο υποθαλάσσιο τμήμα στην Αδριατική Θάλασσα και 5 χιλιόμετρα στην Ιταλία. Αρχικά, ο αγωγός θα έχει μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως, ενώ στο μέλλον θα μπορεί να αναβαθμίσει τη μεταφορική του ικανότητα στο διπλάσιο με τη χρήση κατάλληλων συμπιεστών.

Η επίσημη τελετή υπογραφής της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας (Host Government Agreement) με την κοινοπραξία του αγωγού (βρετανική ΒΡ, τη νορβηγική Statoil, τη γαλλική Total και την αζερική κρατική εταιρεία Socar) πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη στην Αθήνα σε θερμό κλίμα, παρουσία του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, του υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Ασημάκη Παπαγεωργίου, και από πλευράς TAP του διευθύνοντος συμβούλου Kετίλ Τούνκλαντ.

O κ. Παπαγεωργίου, ο οποίος υπέγραψε τη συμφωνία από την πλευρά της κυβέρνησης, δήλωσε «ιδιαίτερα αισιόδοξος» για την απόφαση της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ. Τόνισε δε ότι με την κατασκευή του αγωγού η Ελλάδα θα μπει στον διεθνή ενεργειακό χάρτη με οφέλη σε γεωπολιτικό επίπεδο, στη διαμόρφωση θετικού επενδυτικού κλίματος και στην ενίσχυση του ανταγωνισμού προς όφελος του καταναλωτή. 

Από την πλευρά της κοινοπραξίας του ΤΑΡ, ο κ. Τούνκλαντ ευχαρίστησε την ελληνική πλευρά για τη συνεργασία. Η συμφωνία, όπως επεσήμανε, αποτελεί τη σταθερή βάση για την υλοποίηση της επένδυσης, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, στην Ελλάδα για την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού, ενώ σημείωσε ότι προσβλέπει σε πολυετή συνεργασία με τις ελληνικές αρχές.

«Η κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ υποστηρίζει την επιδίωξη για ανάδειξη της Ελλάδας σε «ενεργειακό δρόμο ταχείας κυκλοφορίας», επισήμανε η κοινοπραξία του αγωγού με αφορμή τη  υπογραφή της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας.

Η κοινοπραξία σημειώνει ότι συνεργάζεται ήδη με ελληνικές επιχειρήσεις και επιστήμονες και σκοπεύει να επεκτείνει τις συνεργασίες αυτές. Σύμφωνα με τις γνωστές εκτιμήσεις, κατά την κατασκευαστική περίοδο του αγωγού θα δημιουργηθούν 2.000 άμεσες και 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας στους τομείς κατασκευών, υπηρεσιών, μεταφορών, επικοινωνιών, χρηματοοικονομικών υπηρεσιών κ.α.

Ο μεγάλος αυστριακός ενεργειακός όμιλος OMV, που συμμετείχε στο σχήμα του ανταγωνιστικού αγωγού, παραδέχτηκε την Τετάρτη ότι «το πρόγραμμα Nabucco δεν επελέγη από την κοινοπραξία». «Το πρόγραμμα Nabucco τελείωσε για μας» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του OMV, Γκέρχαρτ Ρόις.

«Xαμόγελα στην Ελλάδα καθώς ο αντίπαλος παραδέχεται την ήττα για τον αγωγό» τιτλοφορείται η έκδοση του Businessweek του Bloomberg. «Οι εξελίξεις εμψύχωσαν αξιωματούχους στην Ελλάδα -ένα σπάνιο δείγμα καλών ειδήσεων σε μια χώρα που πλήττεται από την οικονομική κρίση και την ύφεση από τα τέλη του 2008», αναφέρεται σχετικά.

«Αγαπητοί φίλοι, ο αγωγός TAP επελέγη. H Αλβανία κέρδισε το έργο του αιώνα» έγραψε στο Facebook και ο απερχόμενος πρωθυπουργός της Αλβανίας Σαλί Μπερίσα.

Την Πέμπτη υπήρξαν διαδοχικές του Σαλί Μπερίσα και τον διάδοχό του Έντι Ράμα με τον πρέσβη του Αζερμπαϊτζάν στα Τίρανα μαζί με αξιοματούχους της αζερικήw εταιρείας Socar, με θέμα τα βήματα που θα ακολουθηθούν, για την έναρξη και ολοκλήρωση κατασκευής του αγωγού TAP.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πού είναι το "Σημείο L" στον άνδρα;

Θέρμανση και οικονομία: Τι συμφέρει για ζεστό σπίτι!

Εκτίμηση Ακινήτων : Διαφορά ανάμεσα σε Οικόπεδο και Χωράφι