Ψηφίζεται σήμερα ο Μνημονιακός Προϋπολογισμός με προοπτική επιδείνωσης του δημόσιου χρέους στα 92% του ΑΕΠ


Η τελική συζήτηση του κρατικού Προϋπολογισμού για το 2013, που άρχισε χθες το απόγευμα με τοποθετήσεις των αρχηγών ή εκπροσώπων τον κομμάτων, συνεχίζεται σήμερα με ομιλίες βουλευτών και ολοκληρώνεται απόψε με τη ψήφιση του, γύρω στις επτά το βράδυ. 

 
Παρουσιάζοντας την έκθεση της Επιτροπής Οικονομικών ο Πρόεδρος της Νικόλας Παπαδόπουλος επεσήμανε ότι, με βάση τις πρόνοιες του Προϋπολογισμού , ο οποίος βασίζεται στη συμφωνία με την τρόικα,  διαγράφεται σημαντική επιδείνωση του δημόσιου χρέους για το 2013, το οποίο θα φθάσει τα 92% του Εθνικού Ακαθάριστου Προϊόντος (ΑΕΠ), εκφεύγοντας και πάλι των δεσμεύσεων της Κυπριακής Δημοκρατίας προς της Ευρωπαϊκή ΄Ενωση.
 
Για μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση που στόχο θα έχει τη δημιουργία ενός νέου οικονομικού και αναπτυξιακού μοντέλου έκανε σήμερα λόγο ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ και υποψήφιος Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης κατά την ομιλία του στη συζήτηση στη Βουλή για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2013, αναφέροντας πως θα πρέπει να δοθεί έμφαση στα μόνιμα διαρθρωτικά μέτρα που θα οδηγήσουν στο οριστικό νοικοκύρεμα των δημόσιων οικονομικών αλλά και σε μέτρα που την ίδια ώρα θα δίνουν την απαραίτητη αναπτυξιακή ώθηση στην οικονομία και θα συμβάλουν αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση της ανεργίας.
 
Είναι κρίσιμο και επιτακτικό οι έρευνες να αναδείξουν τις ευθύνες όλων όσοι με τις αποφάσεις και τις παραλείψεις τους οδήγησαν στο τραπεζικό χρέος, που είχε συνέπεια το μνημόνιο, δήλωσε από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής κατά τη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2013, ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού, προσθέτοντας πως είναι εξίσου κρίσιμο και επιτακτικό να αναδειχθούν οι πολιτικές ευθύνες όλων όσοι έδωσαν κάλυψη και στήριξη για να ανθίσει η πολιτική προσέγγιση, στην οποία βασίστηκε ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας για σειρά αποφάσεων που συνέβαλαν στην απελευθέρωση του δανεισμού χωρίς εξασφαλίσεις εντός και εκτός Κύπρου.
 
Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ Μάριος Καρογιάν κάλεσε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να σταματήσει να ποραπονιέται  και να κατηγορεί τους πάντες εντός και εκτός Κύπρου και να ξεκινήσει εκστρατεία για υπογραφή της δανειακής σύμβασης χωρίς πρόσθετους επαχθείς όρους.
 
Η ΕΔΕΚ, δια του βουλευτού Γιώργου Βαρνάβα, κατέθεσε σειρά  μέτρων για την οικονομική ανάκαμψη της Κύπρου, 
Ο Πρόεδρος του ΕΥΡΩΚΟ δήλωσε ότι θα ψηφίσει τον Προϋπολογισμό, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι συμφωνή με την οικονομική πολιτική της σημερινής κυβέρνησης,
 
Ο δε βουλευτής των Οικολόγων Γιώργος Περδίκης εξέφρασε οργή και θυμό για την κατάντια που οδηγήθηκε η Κύπρος.
 
Η Εκθεση της Επιτροπής Οικονομικών
Το δημόσιο χρέος, ως ποσοστό του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος, παρουσιάζει για το 2012 σημαντική επιδείνωση, εκτιμώμενο στο 75,7% του ΑΕΠ, εξαιρουμένης της στήριξης για την κεφαλαιοποίηση της Λαϊκής Τράπεζας, με την οποία, εφ` όσον συνυπολογιστεί, το δημόσιο χρέος αυξάνεται στο 85,8% του ΑΕΠ, ενώ για το 2013 προβλέπεται να ανέλθει στο 92% του ΑΕΠ, εκφεύγοντας και πάλιν των δεσμεύσεων της Κυπριακής Δημοκρατίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.
 
Όπως αναφέρθηκε σήμερα το απόγευμα από τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, Νικόλα Παπαδόπουλο, ο οποίος παρουσίασε ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής την έκθεση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2013, "σε απόλυτους αριθμούς, το δημόσιο χρέος για το 2013 αναμένεται να αυξηθεί κατά 770 εκατομμύρια ευρώ και να φθάσει στα 16 δισεκατομμύρια σε σύγκριση με 15,3 δισεκατομμύρια ευρώ, όπως υπολογίζεται για το 2012".
 
"Οι συνεχείς υποβαθμίσεις της κυπριακής οικονομίας", είπε ο κ. Παπαδόπουλος, "αναπόφευκτα επιβαρύνουν ιδιαίτερα την ήδη βεβαρημένη δημοσιονομική κατάσταση και απαιτούν επιτακτικά την άμεση προώθηση και υλοποίηση περαιτέρω μέτρων δημοσιονομικής εξυγίανσης".
 
Οι συνολικές δαπάνες στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2013, σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής Οικονομικών, ανέρχονται σε 9,5 δισεκατομμύρια ευρώ και το ΑΕΠ (σε τρέχουσες τιμές) προβλέπεται για το 2013 να φθάσει στα 17,5 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι 17,9 δισεκατομμύρια ευρώ για το 2012 (θα έχουμε δηλαδή μια μείωση κατά 2% του ΑΕΠ).
Τα συνολικά έσοδα για το 2013 προϋπολογίζονται σε 7,6 δισεκατομμύρια ευρώ (εξαιρουμένων των δανείων) και παρουσιάζουν αύξηση, η οποία όμως οφείλεται στο γεγονός ότι οι αποκοπές των μισθών παρουσιάζονται στον Προϋπολογισμό ως έσοδα από συνεισφορές του προσωπικού.
 
"Το εξωτερικό περιβάλλον", δήλωσε ο κ. Παπαδόπουλος, "συνεχίζει να είναι εξαιρετικά αντίξοο και να επιδεινώνεται σε σχέση με τις διεθνείς αγορές, επηρεάζοντας αναπόφευκτα και πολύ δυσμενώς την κυπριακή οικονομία και το δημοσιονομικό ισοζύγιο".
"Ιδιαίτερα επιβαρυντικούς παράγοντες αποτελούν η δυσλειτουργία των αγορών κρατικών ομολόγων, με την έκθεση των κυπριακών τραπεζών στα ελληνικά ομόλογα και στο ελληνικό χρέος".
 
"Επιπρόσθετο επιβαρυντικό παράγοντα", συνέχισε ο κ. Παπαδόπουλος, "αποτελεί ο αποκλεισμός του κράτους από την πρόσβαση σε χρηματοδότηση από τις διεθνείς αγορές, με μόνη διέξοδο την πολύ περιορισμένη πρόσβαση σε χρηματοδότηση αποκλειστικά από την εγχώρια αγορά, με σχετικά υψηλό κόστος".
"Ως αποτέλεσμα των πιο πάνω", όπως εκτιμά η Επιτροπή Οικονομικών, "ο ρυθμός ανάπτυξης της κυπριακής οικονομίας επηρεάζεται σημαντικά και παρουσιάζει επιβράδυνση".
 
"Παρά το γεγονός ότι λήφθηκαν κάποια μέτρα δημοσιονομικής εξυγίανσης κατά τα προηγούμενα έτη", είπε ο Πρόεδρος της Επιτροπής, "εκ των πραγμάτων διαπιστώνεται ότι αυτά δεν ήσαν επαρκή για να αντιμετωπίσουν την επιδείνωση της δημοσιονομικής κατάστασης, είτε λόγω της μορφής των, είτε λόγω του χρόνου υιοθέτησής των, είτε λόγω της έκτασής των".
"Συνεπακόλουθα", πρόσθεσε ο κ. Παπαδόπουλος, "το δημοσιονομικό έλλειμμα για το 2012 παρουσιάζει σοβαρή επιδείνωση, ξεπερνώντας τις αρχικές κυβερνητικές προβλέψεις για το ίδιο έτος, αναμένεται δε να κλείσει, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών, στο 5,75% του ΑΕΠ, αποκλίνοντας έτσι σημαντικά από τις υποχρεώσεις της χώρας μας προς τις ευρωπαϊκές της δεσμεύσεις".
 
Στο Μέρος Γ της πολυσέλιδης (πέραν των 80 σελίδων) αναλυτικής έκθεσης της Επιτροπής Οικονομικών, καταγράφονται οι επιμέρους παρατηρήσεις όλων των κοινοβουλευτικών πλευρών επί θεμάτων οικονομικής πολιτικής καθώς και επί του Προϋπολογισμού, οι δε τελικές θέσεις όλων των κοινοβουλευτικών πλευρών αναμένεται να διατυπωθούν κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμού, σήμερα και αύριο, στην Ολομέλεια του σώματος.
 
Η Επιτροπή Οικονομικών ενημέρωσε το σώμα ότι, υποβάλλοντας με την παρούσα έκθεσή της τον Προϋπολογισμό στην Ολομέλεια για συζήτηση και έγκρισή ή απόρριψή του, "επιφυλάσσεται σε σχέση με τα τελικά του μεγέθη, τα οποία ενδέχεται να διαφοροποιηθούν στη βάση περικοπών ειδικών κονδυλίων όπως και των συνολικών δαπανών, υπό το φως της έγκρισης ή απόρριψης τροποποιήσεων σε αυτόν".
Ο Κρατικός Προϋπολογισμός για το οικονομικό έτος 2013 κατατέθηκε στη Βουλή των Αντιπροσώπων στις 22 Νοεμβρίου 2012 και ακολούθως παραπέμφθηκε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού για μελέτη και υποβολή σχετικής έκθεσης προς το σώμα.
 
"Σημειώνεται", είπε ο κ. Παπαδόπουλος, "ότι η κατάθεση του Προϋπολογισμού για το 2013 έγινε εκτός των προβλεπόμενων συνταγματικών πλαισίων και τούτο, σύμφωνα με τους εκπροσώπους της εκτελεστικής εξουσίας, οφειλόταν στην αναμονή για ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων που διεξήγοντο με τους εκπροσώπους του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας για σκοπούς ένταξης της χώρας μας στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης, κάτι που θα ήταν καθοριστικό για την τελική μορφή που θα λάμβανε ο Κρατικός Προϋπολογισμός".
 
Η Επιτροπή Οικονομικών, όπως ανέφερε ο κ. Παπαδόπουλος, "λόγω των στενών χρονικών περιθωρίων που είχε στη διάθεσή της για τη μελέτη του υπό συζήτηση Προϋπολογισμού, λόγω της καθυστέρησης με την οποία κατατέθηκε ενώπιον του σώματος, υιοθέτησε μιαν πιο συνοπτική από τη συνήθως ακολουθούμενη διαδικασία για εξέταση του Κρατικού Προϋπολογισμού, καλώντας κατ` αρχήν σε συνεδρία της τον Υπουργό Οικονομικών για να εισαγάγει το σύνολο του Προϋπολογισμού ενώπιόν της καθώς και το Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου".
 
Ακολούθως, όσον αφορά τα επιμέρους κονδύλια Υπουργείων, πραγματοποίησε πολύωρες συνεδρίες με παρουσία μόνον των Γενικών Διευθυντών και εκπροσώπων των Υπουργείων και στις συνεδρίες αυτές πραγματοποιήθηκε η κατ` άρθρον συζήτηση των δαπανών κάθε Υπουργείου χωριστά.
 
Μεταξύ άλλων, στις πρόνοιες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2013 περιλαμβάνονται δαπάνες προσωπικού προϋπολογιζόμενες στα 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι 2, 7 δισεκατομμυρίων ευρώ για το 2012 (δηλαδή παρουσιάζουν μείωση της τάξης του 5,3%) και ως ποσοστό του ΑΕΠ οι δαπάνες προσωπικού ανέρχονται στο 15% του ΑΕΠ.
Οι δαπάνες για μεταβιβάσεις κατά το 2013 προϋπολογίζονται σε 2 δισεκατομμυρίων ευρώ έναντι 2,3 δισεκατομμυρίων για το 2012 και ειδικότερα οι δαπάνες για κοινωνικές παροχές κατά το 2013 φθάνουν σε 963 εκατομμύρια ευρώ έναντι 1,1 δισεκατομμύριο ευρώ για το 2012.
 
Οι αναπτυξιακές δαπάνες για το 2013 ανέρχονται στα 802 εκατομμύρια ευρώ, μειωμένες σε σύγκριση με το 1 δισεκατομμύριο ευρώ του 2012, παρουσιάζοντας δηλαδή μείωση της τάξης του 21,2%.
 
Όσον αφορά τις δαπάνες για τα δάνεια κατά το 2013 (έκδοση δανείων, αποπληρωμές εξωτερικού και εσωτερικού, συνεισφορά στα εξοφλητικά αποθέματα), ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε ότι αυτά προϋπολογίζονται σε 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι 1,4 δισεκατομμυρίων για το 2012, μια αύξηση δηλαδή της τάξης του 71%.
Στην έκθεσή της, η Επιτροπή Οικονομικών διαπιστώνει ακόμα ότι "η ανεργία παρουσιάζει σημαντική επιδείνωση και συνεχιζόμενη ανοδική πορεία, με πρόβλεψη ότι το ποσοστό ανεργίας για το 2012 θα φθάσει γύρω στο 12% του εργατικού δυναμικού, με ιδιαίτερη επίπτωση στους τομείς των κατασκευών, του εμπορίου και των υπηρεσιών".
 
"Ιδιαιτέρως υψηλά ποσοστά ανεργίας", είπε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών, "παρουσιάζονται στους νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας, λόγω μειωμένων ευκαιριών απασχόλησης".
"Εξαιρετικά ανησυχητικό", δήλωσε ο κ. Παπαδόπουλος, "είναι το γεγονός ότι η ανεργία προβλέπεται να αυξηθεί περαιτέρω και να ανέλθει κατά το 2013 γύρω στο 13,8%, καταλήγοντας περίπου στο 14,2% για το έτος 2014".
 
"Η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των αγορών", πρόσθεσε, "προϋποθέτει την άμεση  λήψη διαρθρωτικών μέτρων εξυγίανσης των δημοσίων οικονομικών και αύξησης του δυνητικού ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας μέσω διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων".
"Απαιτείται συνεπώς", είπε ο κ. Παπαδόπουλος, "η σταδιακή εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου και ρεαλιστικού προγράμματος δημοσιονομικής εξυγίανσης, το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή για περίοδο τριών ετών (2013 - 2016) και αυτόν το στόχο καλείται να υλοποιήσει το Μνημόνιο Συναντίληψης της Κυπριακής Δημοκρατίας με την Τρόικα".
 
Η Επιτροπή Οικονομικών εκτιμά ότι η κυπριακή οικονομία θα παραμείνει σε ύφεση για τα επόμενα δύο έτη, με πιθανότητα σταδιακής ανάκαμψης μετά το 2015 και ότι ο ρυθμός ανάπτυξής της υπολογίζεται να είναι αρνητικός κατά τα έτη 2012 και 2013 και θα παραμείνει αρνητικός και για το έτος 2014.
 
"Ο Κρατικός Προϋπολογισμός", είπε ο κ. Παπαδόπουλος, "θα πρέπει να αναλύεται σε συνάρτηση με τα μέτρα που έχουν συμφωνηθεί με την Τρόικα και με στόχο τη βελτίωση της δημοσιονομικής κατάστασης και την κατάληξη σε πρωτογενές πλεόνασμα μέχρι το 2016".
"Όσον αφορά ειδικότερα τις προβλεπόμενες αναπτυξιακές δαπάνες", δήλωσε ο Πρόεδρος της Επιτροπής, "αυτές παρουσιάζουν σημαντική μείωση (20%), σε μίαν περίοδο όπου κανονικά θα έπρεπε να καταβάλλεται προσπάθεια στήριξης της ανάπτυξης της κυπριακής οικονομίας".
 
Ο κ. Παπαδόπουλος ενημέρωσε, επίσης, την Ολομέλεια πως "η Επιτροπή θεωρεί ότι η μείωση των κονδυλίων για κοινωνικές παροχές, στον υπό αναφορά Προϋπολογισμό, προκαλεί σοβαρά προβλήματα στις κοινωνικά ευαίσθητες και ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού και συναφώς αναγνωρίζει την ανάγκη περαιτέρω διαφύλαξης της κοινωνικής συνοχής".
"Στον καταρτισμό του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2013", συνέχισε, "λήφθηκαν υπ` όψη οι αρνητικές επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, ιδιαίτερα δε οι επιπτώσεις της κρίσης χρέους που μαστίζει την ευρωζώνη".
 
"Με τον υπό συζήτηση Προϋπολογισμό", δήλωσε ο κ. Παπαδόπουλος, "λαμβάνεται επίσης σοβαρά υπ` όψη, ίσως για πρώτη φορά, η επίλυση διαρθρωτικών προβλημάτων της κυπριακής οικονομίας και επιχειρείται η αντιμετώπισή τους".
Από τον Πρόεδρο της Επιτροπής Οικονομικών αναγνωρίσθηκε ότι στον Κρατικό Προϋπολογισμό 2013 "παρουσιάζονται και κάποια θετικά στοιχεία, όπως η μείωση των τακτικών δαπανών, η προσπάθεια για περαιτέρω στόχευση των κοινωνικών δαπανών και ο καθορισμός ανώτατων οροφών δαπανών για τα Υπουργεία και τις ανεξάρτητες υπηρεσίες".
 
"Απαιτείται, όμως", πρόσθεσε, "η συνεχής παρακολούθηση της εφαρμογής και των αποτελεσμάτων της δημοσιονομικής διόρθωσης", ενώ "θα πρέπει να σημειωθεί ότι, στις 6 Δεκεμβρίου 2012, κατατέθηκαν στη Βουλή των Αντιπροσώπων από την εκτελεστική εξουσία πέραν των 27 νομοσχεδίων, τα οποία προωθήθηκαν στο πλαίσιο της υιοθέτησης των δημοσιονομικών μέτρων εξυγίανσης, που περιλαμβάνονται στην κατ` αρχήν συμφωνία μεταξύ της Κυβέρνησης και της Τρόικας, σε τεχνοκρατικό επίπεδο".
 
Η Βουλή των Αντιπροσώπων σε έκτακτη συνεδρία της Ολομέλειάς της, στις 12 Δεκεμβρίου 2012, είχε προχωρήσει σε ψήφιση των νομοσχεδίων εκείνων, "ωστόσο", δήλωσε ο κ. Παπαδόπουλος, "η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι, ακόμη και με την άμεση ψήφιση αυτών των μέτρων, δεν ολοκληρώνεται η απαιτούμενη δημοσιονομική εξυγίανση στην οικονομία μας, για την οποία απαιτείται η συνεπής εφαρμογή και άλλων μέτρων και ρυθμίσεων".
 
"Η Επιτροπή", είπε ο κ. Παπαδόπουλος, "χαιρετίζει τη σύνεση και την υπευθυνότητα που έχουν επιδείξει όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα, ακόμα και αυτά που εν μέρει διαφώνησαν κατά την εξέταση και ψήφιση των μέτρων που λήφθηκαν στο πλαίσιο της δημοσιονομικής εξυγίανσης και της ανάκαμψης της κυπριακής οικονομίας".
 
Για ριζοσπαστική μεταρρύθμιση με στόχο ένα νέο οικονομικό και αναπτυξιακό μοντέλο μίλησε ο Ν. Αναστασιάδης 
 
Για μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση που στόχο θα έχει τη δημιουργία ενός νέου οικονομικού και αναπτυξιακού μοντέλου έκανε λόγο ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ και υποψήφιος Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης κατά την ομιλία του στη συζήτηση στη Βουλή για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2013, αναφέροντας πως θα πρέπει να δοθεί έμφαση στα μόνιμα διαρθρωτικά μέτρα που θα οδηγήσουν στο οριστικό νοικοκύρεμα των δημόσιων οικονομικών αλλά και σε μέτρα που την ίδια ώρα θα δίνουν την απαραίτητη αναπτυξιακή ώθηση στην οικονομία και θα συμβάλουν αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση της ανεργίας.
 
Αναφέροντας πως η φετινή συζήτηση για τον κρατικό προϋπολογισμό αποκτά μια εντελώς διαφορετική σημασία λόγω των περιστάσεων που αντιμετωπίζει η Κύπρος, ο Νίκος Αναστασιάδης είπε ότι η χθεσινή παραδοχή ότι το κράτος βρίσκεται στα όρια της στάσης πληρωμών αποτυπώνει με τρόπο ξεκάθαρο και δραματικό την πραγματική έκταση της οικονομικής κρίσης.
 
Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ δήλωσε πως παρόλο που η Κύπρος είχε όλες τις προϋποθέσεις για να αντιμετωπίσει τη διεθνή κρίση με ένα τρόπο που θα περιόριζε και θα απάλυνε τις συνέπειες για τους πολίτες και την οικονομία, εντούτοις οι αγωνιώδεις  προειδοποιήσεις και εκκλήσεις από πολλές κατευθύνσεις για έγκαιρα μέτρα δεν εισακουστήκαν ποτέ. «Και η εκπεφρασμένη διάθεση της αντιπολίτευσης να στηρίξει δύσκολες αλλά αναγκαίες αποφάσεις παρέμεινε, μέχρι τέλους, ανεκμετάλλευτη», πρόσθεσε.
Ο κ. Αναστασιάδης είπε ότι αυτό που προέχει σήμερα δεν είναι η κριτική για αυτά που έγιναν ή δεν έγιναν, αλλά ο σχεδιασμός για το τι δέον γενέσθαι, λέγοντας ότι η ανάγκη για ολοκλήρωση της δανειακής σύμβασης είναι κατεπείγουσα και πως είναι στην Κυβέρνηση που εναπόκειται η ευθύνη της διαπραγμάτευσης του συνόλου των όρων και προϋποθέσεων που αναπόφευκτα θα τη συνοδεύουν.
 
«Ο καταρτισμός ενός ολοκληρωμένου και αξιόπιστου σχεδίου δράσης, πέραν και πάνω από όσα το Μνημόνιο θα μας επιβάλει, είναι το ζητούμενο» καθώς «μόνο έτσι θα δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για ανάκαμψη και ανάπτυξη» συμπλήρωσε.
Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ είπε ότι η απάντηση «θα προέλθει από μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση που στόχο θα έχει τη δημιουργία ενός νέου οικονομικού και αναπτυξιακού μοντέλου», αναφέροντας πως προς αυτή την κατεύθυνση, το πρόγραμμα διακυβέρνησης που ο ίδιος προτείνει περιλαμβάνει τη νομοθετική θέσπιση της δημοσιονομικής πειθαρχίας με ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς και κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Πλαισίου.
 
«Περιλαμβάνει», συνέχισε, «την Εισαγωγή του Δημοσιονομικού Κανόνα με τον οποίο θα τίθενται συγκεκριμένοι στόχοι για την υλοποίηση του προϋπολογισμού ανά τρίμηνο» εξηγώντας πως αν υπάρχουν αποκλίσεις, τότε θα πρέπει αυτομάτως να λαμβάνονται έγκαιρα μέτρα ώστε να συγκρατούνται τα ελλείμματα.
 
Εξέφρασε παράλληλα την πρόθεση για ίδρυση Συμβουλίου Δημοσιονομικής Πολιτικής στα πρότυπα άλλων ανεπτυγμένων χωρών, όπως έχει προταθεί από τον οικονομολόγο Χριστόφορο Πισσαρίδη, το οποίο θα συντάσσει ετήσιες εκθέσεις και θα διενεργεί μελέτες και ελέγχους επί των επιπτώσεων όλων των δημοσιονομικών πολιτικών, τόσο στην οικονομία όσο και στην ευρύτερη κοινωνία.
 
Ανέφερε ακολούθως πως είναι κοινά παραδεκτό ότι, από μόνα τους, ούτε η μείωση των δαπανών, ούτε οι νέες φορολογίες μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση της ευημερίας και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, προσθέτοντας πως «θα πρέπει να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον ευνοϊκό για τις επενδύσεις, αφού όλοι συμφωνούμε ότι εκεί θα δοθεί η βασική μάχη για την ανάπτυξη».
 
Στο πλαίσιο αυτό δεσμεύτηκε ότι σε περίπτωση εκλογής του, εντός τριών μηνών από την ανάληψη της νέας διακυβέρνησης θα καταρτιστεί ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης με συγκεκριμένα μέτρα που θα δημιουργήσουν ένα νέο επιχειρηματικό περιβάλλον. «Μέτρα που», όπως εξήγησε, «θα αφορούν τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, την απλοποίηση των δαιδαλωδών σήμερα διαδικασιών σε σχέση με την αδειοδότηση και τη λειτουργία των επιχειρήσεων, αλλά και την προώθηση των επενδύσεων».
 
«Η δική μας πρόταση περιλαμβάνει τον προσδιορισμό φορολογικών, πολεοδομικών και διοικητικών κινήτρων, διαθέσιμα όχι μόνο σε ξένους πιθανούς επενδυτές, αλλά και στους Κύπριους επιχειρηματίες» είπε, εξηγώντας πως τα κίνητρα μπορούν να αφορούν τη μη φορολόγησης κερδών που επανεπενδύονται, τη στοχευμένη επέκταση της επιταχυνόμενης απόσβεσης,  αλλά και επιπρόσθετα φορολογικά κίνητρα.
«Ταυτόχρονα, επιβάλλεται η αναθεώρηση και η απλοποίηση στη φορολογία ακινήτων με στόχο την ενίσχυση της ελκυστικότητας και την ενθάρρυνση των επενδύσεων. Παράλληλα θα πρέπει να απλουστευθούν οι φορολογίες  στις συναλλαγές με τρόπο που θα ενισχύεται η εμπορευσιμότητα των ακινήτων αλλά και η δραστηριότητα στην κατασκευαστική βιομηχανία» συμπλήρωσε, προσθέτοντας πως μέσα σε αυτά τα πλαίσια «η καταβολή Μεταβιβαστικών Τελών πρέπει να καταργηθεί πλήρως, τουλάχιστο εκεί που επιβάλλεται ΦΠΑ, ή να περιοριστεί στην ανάκτηση ενός ελάχιστου διοικητικού κόστους».
Εξηγώντας ότι τα κίνητρα για την ανάπτυξη δεν είναι μόνο φορολογικά, είναι και πολεοδομικά, ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ κατέθεσε ακόμη την πρότασή του για εισαγωγή πολεοδομικής έννοιας για τα Επιχειρηματικά Πάρκα για μόνιμη εγκατάσταση μεγάλων εταιριών στην Κύπρο, όπως επίσης και για την παροχή πολεοδομικών κινήτρων ή πλεονεκτημάτων ώστε να καταστούν συμφέρουσες οι επενδύσεις και να προωθηθούν σε ευρεία κλίμακα αναπτύξεις.
 
Η προώθηση της ανάπτυξης, είπε, δεν μπορεί να επιτευχθεί αν δεν στηρίξουμε τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αλλά και τους πολίτες που έχουν πραγματικά ανάγκη, εξηγώντας πως εδώ ακριβώς αποσκοπεί και η πρόταση, «όπως σε συνεργασία με την Κεντρική και τις εμπορικές τράπεζες, επιτευχθεί συμφωνία για επιμήκυνση της περιόδου αποπληρωμής δανείων νοικοκυριών και επιχειρήσεων που αδυνατούν να ανταποκριθούν στην αποπληρωμή των δόσεων λόγω της συρρίκνωσης του εισοδήματος τους».
Οπως εξήγησε, η ρύθμιση προνοεί και το ενδεχόμενο καταβολής μόνο των τόκων του δανείου για συγκεκριμένο διάστημα, ή ακόμη και την εισαγωγή σχεδίου κλιμακωτής αύξησης των δόσεων για τα επόμενα δύο χρόνια, με την αύξηση των δόσεων να γίνεται σταδιακά καθώς θα βελτιώνεται το οικονομικό κλίμα.
 
Ανέφερε ακόμη ότι για να επιτύχουμε την ανάπτυξη δεν μπορούμε να παραμείνουμε προσκολλημένοι σε ιδεολογικές αγκυλώσεις και εμμονές και πως η λειτουργία καζίνο είναι και αυτή μια σημαντική προοπτική που θα πρέπει επιτέλους να προωθηθεί και να αξιοποιηθεί.
 
Δήλωσε πως την ίδια ώρα θα πρέπει να αξιοποιηθεί αποτελεσματικά και η κρατική περιουσία με τη δημιουργία Ενιαίας Αρχής Διαχείρισης και Αξιοποίησης της Κρατικής Περιουσίας με εντολή την αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας με διαφανείς και αξιόπιστες διαδικασίες και σε σύμπραξη  με τον ιδιωτικό τομέα.
Εξήγησε ακολούθως πως όταν μιλά για ένα νέο μοντέλο κράτους και για ένα νέο πρότυπο ανάπτυξης δεν εννοεί μόνο την οικονομική ανάπτυξη, αλλά και την ανάπτυξη των θεσμών, της δημόσιας υπηρεσίας, της πολιτείας, για να προσθέσει πως αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της προσπάθειας αποτελεί και η μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας.
Ο κ. Αναστασιάδης είπε ότι με την ανάληψη της διακυβέρνησης θα καταρτιστεί λεπτομερές σχέδιο δράσης  που θα αφορά  συνένωση αρμοδιοτήτων και συγχωνεύσεις των διάσπαρτων σήμερα υπηρεσιών του δημόσιου τομέα, το οποίο θα περιλαμβάνει επίσης μέτρα για τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, και την απλοποίηση των διαδικασιών στις σχέσεις των πολιτών με το Δημόσιο. Αναφέρθηκε επίσης και σε άλλες  εκσυγχρονιστικές ρυθμίσεις.
 
Κυπριακό
-----
Σε ό,τι αφορά το Κυπριακό, ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ έκανε λόγο για την ανάγκη μιας νέας πολιτικής διαχείρισης του Κυπριακού η οποία θα βασίζεται στη συλλογικότητα, στην επιστημονικότητα και στο στρατηγικό σχεδιασμό.
Υπενθύμισε ότι προς διασφάλιση της συλλογικότητας και της από κοινού διαχείρισης της εθνικής μας υπόθεσης ο ΔΗΣΥ και ο ίδιος έχουν καταθέσει σωρεία προτάσεων που θεσμοθετούν και διασφαλίζουν την ενότητα, όπως ο διορισμός κοινά αποδεκτού διαπραγματευτή, ο οποίος θα είναι υπόλογος στον Πρόεδρο και στο Συμβούλιο Αρχηγών.
Είπε ακόμα ότι έφτασε η ώρα για την ουσιαστική αναβάθμιση του Εθνικού Συμβουλίου με τη σύσταση υποεπιτροπών του Εθνικού Συμβουλίου οι οποίες θα ετοιμάζουν εισηγήσεις για το κάθε ένα από τα υπό διαπραγμάτευση κεφάλαια. «Το Εθνικό Συμβούλιο θα συνέρχεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα ή εκτάκτως εάν τούτο κρίνεται αναγκαίο, ενώ οι αποφάσεις των κομμάτων που εκπροσωπούν την πλειοψηφία του εκλογικού σώματος σε ποσοστό 75% θα θεωρούνται δεσμευτικές για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας» πρόσθεσε.
 
Έκανε στη συνέχεια λόγο για την ανάγκη επεξεργασίας ενός συνολικού πλαισίου λύσης του Κυπριακού, «ενός πλαισίου προτάσεων για λύση του Κυπριακού που βασισμένη στον αδήριτης ανάγκης συμβιβασμό της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας δεν θα επιτρέπει στους Ευρωπαίους πολίτες της Κύπρου να υστερούν σε ανθρώπινα δικαιώματα των υπόλοιπων Ευρωπαίων πολιτών», ξεκαθαρίζοντας ότι «η ετοιμασία του πλαισίου προτάσεων θα γίνει προ της έναρξης της όποιας νέας διαπραγμάτευσης για λύση του Κυπριακού».
 
Ανέφερε πως η όποια νέα διαδικασία για επίλυση του Κυπριακού θα πρέπει παράλληλα να διασφαλίζει την ενεργό εμπλοκή της ΕΕ και να καθιστά την κατοχική δύναμη υπόλογη για τις όποιες προτάσεις θα καταθέτει η άλλη πλευρά.
 
Μίλησε ακόμα για την ανάγκη χάραξης μιας πραγματικά αξιόπιστης και ολοκληρωμένης εξωτερικής πολιτικής που δεν θα διακρίνεται από ιδεοληψίες και δογματισμούς. «Μιας πολιτικής» όπως είπε, «που θα εκμεταλλεύεται το νέο γεωστρατηγικό ρόλο που αποκτά η Κύπρος με την εξεύρεση υδρογονανθράκων στην αποκλειστική οικονομική μας ζώνη».
 
«Θα υποβάλουμε άμεσα αίτηση για ένταξη της Κύπρου στο Συνεταιρισμό για την Ειρήνη και αν η πλειοψηφία των κομμάτων το επιθυμούσε θα υποβάλλαμε και αίτηση για ένταξη στο ΝΑΤΟ. Σε κάθε περίπτωση όμως, αυτό που θα επιδιώξουμε είναι να βελτιώσουμε τις σχέσεις μας με το ΝΑΤΟ» ανέφερε.
 
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτηση του, ο κ. Αναστασιάδης ανέφερε ότι ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2013 δεν είναι ένας προϋπολογισμός που ικανοποιεί το ΔΗΣΥ, ούτε ανταποκρίνεται στις ανάγκες της οικονομίας και των πολιτών, προσθέτοντας πως οι όποιες όμως αδυναμίες και υστερήσεις του προϋπολογισμού, ειδικά αυτή τη χρονιά, περνούν σε δεύτερη μοίρα κοντά στην ανάγκη για μετάδοση ενός μηνύματος συλλογικής δράσης και κοινής ευθύνης και γνωρίζοντας «πολύ καλά πως η ψήφιση του προϋπολογισμού αποτελεί προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της δανειακής σύμβασης».
 
Εξήγησε πως γι’ αυτό η στάση του Δημοκρατικού Συναγερμού έναντι του κρατικού προϋπολογισμού για το 2013 θα είναι θετική.
Καταλήγοντας δήλωσε πως μέσα από το ζοφερό σκηνικό είναι αναγκαίο, όσο ποτέ άλλοτε, να σταλεί ένα μήνυμα αισιόδοξο και ένα μήνυμα ελπίδας «ότι με σκληρή δουλειά και με μεγάλη προσπάθεια εκ μέρους όλων μπορούμε να τα καταφέρουμε» και «μπορούμε να δημιουργήσουμε ξανά προοπτική και ελπίδα για τον τόπο μας».
 
 Επιτακτική η απόδοση ευθυνών για το τραπεζικό χρέος, δήλωσε ο ΓΓ ΑΚΕΛ 
 
Είναι κρίσιμο και επιτακτικό οι έρευνες να αναδείξουν τις ευθύνες όλων όσοι με τις αποφάσεις και τις παραλείψεις τους οδήγησαν στο τραπεζικό χρέος, που είχε συνέπεια το μνημόνιο, δήλωσε από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής κατά τη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2013, ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού, προσθέτοντας πως είναι εξίσου κρίσιμο και επιτακτικό να αναδειχθούν οι πολιτικές ευθύνες όλων όσοι έδωσαν κάλυψη και στήριξη για να ανθίσει η πολιτική προσέγγιση, στην οποία βασίστηκε ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας για σειρά αποφάσεων που συνέβαλαν στην απελευθέρωση του δανεισμού χωρίς εξασφαλίσεις εντός και εκτός Κύπρου.
 
Διατυπώνοντας τη θέση ότι οι αποφάσεις αυτές καλλιέργησαν ψευδείς προσδοκίες στους πολίτες ως προς την εξασφάλιση απεριόριστου δανεισμού από επιχειρήσεις και νοικοκυριά, ο ΓΓ του ΑΚΕΛ είπε πως για πρώτη φορά στο δημόσιο διάλογο τα ζητήματα της οικονομίας τίθενται πάνω από το Κυπριακό.
 
Ο κ. Κυπριανού είπε ότι όσο καιρό στην ε/κ  κοινότητα είμαστε απασχολημένοι με τις διαπραγματεύσεις για την Τρόικα, υπογράφηκε το λεγόμενο οικονομικό πρωτόκολλο Τουρκίας-ψευδοκράτους που είναι γεμάτο με σχεδιαζόμενες ιδιωτικοποιήσεις και ασφυκτικές πολιτικές ηγεμονίας της Τουρκίας σε βάρος των Τουρκοκυπρίων.
Πρόσθεσε ότι η Τουρκία με το «οικονομικό πρωτόκολλο» εμβαθύνει την οικονομική παρουσία και επιβολή της στα κατεχόμενα, εκτός από τη στρατιωτική.  
 
Ανέφερε ακόμα πως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Δημήτρης Χριστόφιας λόγω των πρωτοβουλιών που πήρε στο Κυπριακό από την αρχή κατάφερε  να ανατρέψει το κλίμα διεθνώς και να πιστωθεί η ελληνοκυπριακή πλευρά με ειλικρινή επιθυμία λύσης με αποτέλεσμα η πλειοψηφία της διεθνούς κοινότητας να στέκεται στο πλευρό της Κύπρου. 
 
Πρόσθεσε πως όσο έντονα και αν αντέδρασε η Τουρκία, όσο κι αν απείλησε δεν κατάφερε να εμποδίσει την έναρξη γεωτρήσεων από την Κυπριακή Δημοκρατία για την ανακάλυψη και εξόρυξη φυσικού αερίου στα χωρικά της ύδατα και παρατήρησε ότι ο κάθε καλόπιστος και αντικειμενικός κριτής μπορεί να αναγνωρίσει πως αυτό συνιστά κορυφαία επιτυχία της Κύπρου που έγινε κατορθωτή επειδή προηγουμένως αναπτύχθηκε ορθή και πολύ-επίπεδη εξωτερική πολιτική.
 
Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ ανέφερε ακόμα ότι ο τρόπος άσκησης της Προεδρίας απέσπασε εξαιρετικά σχόλια από όλους εκτός Κύπρου, αλλά στην Κύπρο δεν επιδείχθηκε η στοιχειώδης μεγαλοψυχία από την αντιπολίτευση για να πιστώσει αυτή την επιτυχία στην Κυβέρνηση Χριστόφια.
 
Περαιτέρω καταθέτοντας τη διαπίστωση ότι σε αυτές τις εκλογές το Κυπριακό μπήκε στη δίνη των προεκλογικών παζαριών, είπε πως με τη μεγαλύτερη ευκολία ο κ. Λιλλήκας, υποστηριζόμενος από την ΕΔΕΚ, προτείνει να «καθαρίσουμε το τραπέζι των συνομιλιών» πετώντας ίσως στα σκουπίδια τα Ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών ακόμα και τη Συμφωνία της 8ης Ιουλίου.
 
Πρόσθεσε πως έτσι εξηγείται και το γεγονός ότι ενώ ο κ. Αναστασιάδης παλαιότερα παρέδιδε μαθήματα σε άλλους, λέγοντας πως πρέπει να παραμείνουμε προσηλωμένοι στη διζωνική, δικοινοτική ομοσπονδία, την ξέχασε εντελώς  όταν συμφωνούσε τις προεκλογικές του θέσεις με το ΔΗΚΟ και μάλιστα παραδέχθηκε δημόσια πως δεν έγινε αναφορά στην ομοσπονδία για να πειστεί και το ΕΥΡΩΚΟ να στηρίξει την υποψηφιότητά του.
 
Σε ό,τι αφορά το θέμα των τεσσάρων ελευθεριών, ο κ. Κυπριανού είπε ότι το ζήτημα της μόνιμης εγκατάστασης και πολιτογράφησης Ελλήνων και Τούρκων πολιτών στην Κύπρο ρυθμιζόταν στο σχέδιο Ανάν που προνοούσε για περιορισμό τους στο 5% του ελληνοκυπριακού και τουρκοκυπριακού πληθυσμού αντίστοιχα για περίοδο 19 χρόνων, προσθέτοντας ότι ο κ. Αναστασιάδης που σε κάποια φάση είχε κατηγορήσει τον Πρόεδρο Χριστόφια για τουρκοποίηση της Κύπρου, αυτό το πράγμα είχε προσυπογράψει αποδεχόμενος το Σχέδιο Ανάν.
 
«Ο προεκλογικός οίστρος έχει παρασύρει ορισμένους στον κατήφορο. Δεν μπορεί όμως, η αγωνία του οποιουδήποτε να αναρριχηθεί στην προεδρική καρέκλα να διαστρεβλώνει την πραγματικότητα», συνέχισε ο ΓΓ του ΑΚΕΛ, προσθέτοντας πως το Σεπτέμβριο ο κ. Αναστασιάδης κατάρτισε την προεκλογική συμφωνία με το ΔΗΚΟ και μετά από αυτή τονίστηκε προς κάθε κατεύθυνση πως ο ΔΗΣΥ εγκαταλείπει τη θέση του για διευρυμένες συνομιλίες, ενώ στις 2 Νοεμβρίου από το Λονδίνο, ο κ. Αναστασιάδης επανέφερε αυτή του τη θέση. 
 
Διερωτήθηκε αν είναι με αυτή την αξιοπιστία και με αυτή τη συνέπεια σε θέσεις και αρχές που διεκδικεί την Προεδρία της Δημοκρατίας. Σε ό,τι αφορά το γεγονός ότι ο κ. Αναστασιάδης αφήνει στις προγραμματικές του δηλώσεις ανοικτό ενδεχόμενο για ένταξη της Κύπρου στο ΝΑΤΟ, ο ΓΓ του ΑΚΕΛ παρατήρησε ότι θα αναγκάσουμε τον κυπριακό λαό να δίνει κάθε χρόνο εκατομμύρια για να εισφέρουμε στις δαπάνες του ΝΑΤΟ.
 
Πρόσθεσε ότι ο ελληνικός λαός μέσα στις συνθήκες που διαβιεί  εξακολουθεί να  πληρώνει από 22,4 μέχρι 28 εκατομμύρια δολάρια ετησίως στις δαπάνες του ΝΑΤΟ. 
 
«Αυτοί που προτείνουν ένταξη στο Συνεταιρισμό για την Ειρήνη και ένταξη στο ΝΑΤΟ όχι μόνο θα βάλουν την Κύπρο στο στόμα του λύκου, αλλά θα την αναγκάσουν να τον ταΐζει κιόλας», συμπλήρωσε.
 
Σε ό,τι αφορά τη δεινή κρίση που διέρχεται η κυπριακή οικονομία, ο κ. Κυπριανού είπε πως ενώ κατηγορείται η Κυβέρνηση για μέγιστη προδοσία στο θέμα του ελληνικού χρέους, τα συναισθήματα δεν φαίνεται να είναι τόσο έντονα για τις ενέργειες του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας. «Πέντε μήνες μετά, και ενώ ήταν ήδη γνωστή η τρύπα που άφησε το κούρεμα του ελληνικού χρέους στις τράπεζες, δόθηκε συγκατάθεση του στη μεταφορά της θυγατρικής της Μαρφίν Εγνατίας ως παράρτημα της Λαϊκής. Πώς αλήθεια μπορεί να χαρακτηριστεί η πράξη του κ Ορφανίδη;» διερωτήθηκε ο κ. Κυπριανού.
 
Ο ΓΓ του ΑΚΕΛ επανέλαβε ότι στο ΑΚΕΛ δεν είμαστε καθόλου ευτυχείς που η Κύπρος υποχρεώνεται να υπαχθεί σε Μνημόνιο με την Τρόικα και διατύπωσε τη θέση πως είναι τουλάχιστον αμετροέπεια να κατηγορείται από την αντιπολίτευση το ΑΚΕΛ πως θέλει να επιτεθεί μέσα από το Μνημόνιο σε κεκτημένα και σε δικαιώματα.
 
Ο κ. Κυπριανού επανέλαβε ακόμα ότι η Κυβέρνηση, διαπραγματευόμενη με την Τρόικα, πέτυχε να επεκτείνει το χρονικό ορίζοντα δημοσιονομικής προσαρμογής μέχρι το 2016, ώστε η εφαρμογή του μνημονίου να είναι ηπιότερη, να διασφαλίσει περίοδο χάριτος για την έναρξη αποπληρωμής των δόσεων του δανείου, να διασφαλίσει την κυριαρχία της Κυπριακής Δημοκρατίας στο θέμα διαχείρισης του φυσικού αερίου και την εκμετάλλευση των εσόδων που θα προκύψουν από αυτό, να διατηρήσει το θεσμό της ΑΤΑ, που αποτελεί τη μεγαλύτερη κατάκτηση των εργαζομένων, να διατηρήσει το θεσμό του 13ου μισθού, προστατεύοντας τους εργαζομένους και στηρίζοντας ταυτόχρονα την αγορά και την κατανάλωση, να αποφευχθούν σε μεγάλο βαθμό οι οριζόντιες περικοπές με κλιμακωτά μέτρα που λαμβάνουν υπόψη τον δικαιότερο επιμερισμό των βαρών στα μέλη της κοινωνίας ανάλογα με τις δυνατότητες τους και να μην υιοθετήσει την πρόταση της Τρόικας για ιδιωτικοποιήσεις και εκποιήσεις κρατικής περιουσίας.
 
Ο κ. Κυπριανού ανέφερε ότι η θέση της Τρόικας για ιδιωτικοποιήσεις των Ημικρατικών ήταν εδώ και χρόνια και θέση του Δημοκρατικού Συναγερμού, που επανέφερε τη θέση του για ιδιωτικοποίηση της Αρχής Τηλεπικοινωνιών κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων με την Τρόικα, δια στόματος 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πού είναι το "Σημείο L" στον άνδρα;

Αρχίζει σήμερα η συζήτηση επί του επικαιροποιημένου

Πρόταση διαμονής!!! Aγροτουριστικά διαμερίσματα "Ενύπνιον"