Άρχισε η συζήτηση των νομοσχεδίων για τις Τράπεζες

Θετικές προσεγγίσεις από τα κόμματα

Αρχισε χθες στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών η συζήτηση τριών κυβερνητικών νομοσχεδίων, που προβλέπουν συγκεκριμένες ενέργειες και την ύπαρξη του απαραίτητου θεσμικού και νομικού πλαισίου, προκειμένου η Κυπριακή Δημοκρατία να είναι σε θέση, σε περίπτωση κατά την οποία προκύψει ανάγκη, να παρέμβει για στήριξη του χρηματοοικονομικού συστήματος.

Τα νομοσχέδια αυτά αφορούν την επιβολή ειδικού φόρου σε πιστωτικά ιδρύματα, περί της διαχείρισης χρηματοοικονομικών κρίσεων και περί της σύστασης και λειτουργίας Ανεξάρτητου Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Τα πρόσφατα γεγονότα έχουν καταδείξει ότι, σε περίπτωση χρηματοοικονομικών κρίσεων, θα πρέπει να υπάρχει άμεση δράση για διασφάλιση της χρηματοοικονομική σταθερότητας, δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών Κίκης Καζαμίας, ενώπιον της Επιτροπής, διευκρινίζοντας, ωστόσο, ότι παρέμβαση του κράτους θα γίνει μόνον τότε, όταν θα έχουν εξαντληθεί όλα τα μέτρα από μέρους του ιδιωτικού τομέα και για σκοπούς διασφάλισης της χρηματοοικονομικής σταθερότητας και αφού προηγηθεί διαβούλευση με την Κεντρική Τράπεζα και την αρμόδια εποπτική Αρχή του κάθε χρηματοπιστωτικού ιδρύματος.

Τα νομοσχέδια που έχουν κατατεθεί στη Βουλή την περασμένη Πέμπτη, όπως ανέφερε ο κ. Καζαμίας, έχουν ετοιμασθεί από το Υπουργείο Οικονομικών σε ''πολύ στενή συνεργασία με την Κεντρική Τράπεζα Κύπρου'' και, γενικά, πρόσθεσε, είναι σημαντικό να διευκρινισθεί ότι ''η Κυβέρνηση σε καμμίαν περίπτωση δεν επιδιώκει ούτε προτίθεται, αλλά ούτε επιθυμεί να παρέμβει στον τραπεζικό τομέα, με οποιονδήποτε τρόπο, είτε με την εξαγορά είτε με τον έλεγχο οιασδήποτε Τράπεζας''.

Σκοπός του νομοσχεδίου περί της διαχείρισης χρηματοοικονομικών κρίσεων είναι η ανάθεση εξουσιών στο Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο, σε περιόδους χρηματοοικονομικής κρίσεως και μετά από εισήγηση της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου και αφού συμβουλευθεί την αρμόδια εποπτική Αρχή, να προχωρεί σε συγκεκριμένα μέτρα.

Τα μέτρα αυτά θα λαμβάνονται για την αντιμετώπιση προβλημάτων ρευστότητας ή φερεγγυότητας του χρηματοοικονομικού συστήματος, ή και για σκοπούς ενίσχυσης της κεφαλαιακής βάσεως ή του ισολογισμού χρηματοοικονομικών οργανισμών στην Κυπριακή Δημοκρατία, με όρους που συνάδουν με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς περί κρατικών ενισχύσεων και εφ' όσον η χρέωση δεν θα γίνεται υποχρεωτικώς δυνάμει συνταγματικής πρόνοιας στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας.

Στο νομοσχέδιο για τη σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητου Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, πρόνοια για τη σύσταση τέτοιου Ταμείου, με στόχο τη βελτίωση του υφιστάμενου πλαισίου διαχείρισης και επίλυσης χρηματοοικονομικών κρίσεων στην Κύπρο και για τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας.

Για το νομοσχέδιο περί επιβολής ειδικού φόρου σε πιστωτικά ιδρύματα, η Επιτροπή Οικονομικών ενημερώθηκε πως ο σχετικός νόμος τέθηκε σε ισχύ την 29 Απριλίου 2011 και, επειδή, σύμφωνα με την Κεντρική Τράπεζα, δεν ήταν δυνατή νομικώς η ετοιμασία κανονισμών για την εφαρμογή του νόμου αυτού, η Κεντρική Τράπεζα προχώρησε στην κατάρτιση νομοσχεδίου που θα διέπει τη σύσταση και λειτουργία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και χρειάζεται για τοn λόγοn αυτnό η τροποποίηση άρθρων του βασικού νόμου, κάτι που προβλέπεται με το νομοσχέδιο αυτό.
Εάν τα πράγματα λειτουργήσουν όπως πρέπει σωστά, είπε ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου Αθανάσιος Ορφανίδης, τότε ''δεν θα χρειάζεται η ενεργοποίηση έσχατων μέτρων'' και, εάν υπάρχει νόμος, ο οποίος να διασαφηνίζει ότι θα μπορεί το κράτος να παρέμβει σε τέτοιες περιπτώσεις, αυτό θα δώσει και περαιτέρω κίνητρα στους μετόχους των χρηματοοικονομικών οργανισμών να κάνουν τις κινήσεις που είναι απαραίτητες, έτσι ώστε να μη χρειασθεί αυτή η ενδεχόμενη στήριξη που προβλέπεται από τα νομοσχέδια''.

Ο Υπουργός Οικονομικών διευκρίνισε ότι παρέμβαση του κράτους θα γίνει μόνον τότε, όταν θα έχουν εξαντληθεί όλα τα μέτρα από μέρους του ιδιωτικού τομέα και για σκοπούς διασφάλισης της χρηματοοικονομικής σταθερότητας και αφού προηγηθεί διαβούλευση με την Κεντρική Τράπεζα και την αρμόδια εποπτική Αρχή του κάθε χρηματοπιστωτικού ιδρύματος.

Και σε αυτή την περίπτωση, όμως, πρόσθεσε ο κ. Καζαμίας, η Κυβέρνηση οφείλει να διασφαλίσει τα δικαιώματα και τα συμφέροντα του Κυπρίου φορολογούμενου.

Παράλληλα, είπε ο κ. Καζαμίας, προβλέπεται στην προτεινόμενη νομοθεσία ο ακριβής τρόπος παρέμβασης, η διάρκεια, το μέγεθος και οι όροι θα κατατίθενται στη Βουλή των Αντιπροσώπων για έγκριση και αφού πρώτα τύχουν έγκρισης του Εφόρου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το Υπουργείο Οικονομικών, είπε ο κ. Καζαμίας, έχει εκφράσει την ετοιμότητα προς όλους τους εμπλεκομένους για συνέχιση αυτών των διαβουλεύσεων, έτσι ώστε σε σύντομο χρονικό διάστημα να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να απαντηθούν τα οποιαδήποτε πιθανά ερωτήματα υπάρξουν και θα ληφθούν υπ' όψη όλες οι σχετικές
εισηγήσεις φθάνει να αιτιολογούνται επαρκώς.

Αθανάσιος Ορφανίδης
Ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου, Αθανάσιος Ορφανίδης, δήλωσε ότι η Κεντρική Τράπεζα έχει την ευθύνη να κάνει εισήγηση για την έναρξη του μηχανισμού στήριξης, η οποία να είναι βασισμένη σε έκθεση που θα εξηγεί για ποιο λόγο ενδεχομένως να χρειάζεται η κρατική στήριξη και ο λόγος είναι για τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας στον τόπο.

Σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία, είπε ο κ. Ορφανίδης, είναι αρμοδιότητα της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου να αξιολογεί και να διασφαλίζει τη χρηματοοικονομική σταθερότητα και με αυτή την ιδιότητα ανατίθεται στην Κεντρική Τράπεζα ο ρόλος αυτός.

Οταν δεν θα υπάρχει πλέον ο κίνδυνος της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, ή εάν βρει τρόπο η Κυβέρνηση με τον οποίο ο ιδιωτικός τομέας να μπορέσει να παρέμβει και να δώσει δική του λύση, συνέχισε ο Διοικητής, τότε δεν θα υπάρχει πλέον λόγος για την κρατική στήριξη.

Επίσης, όπως ανέφερε ο κ. Ορφανίδης, απαντώντας σε ανησυχίες που εκφράστηκαν από εμπλεκομένους φορείς και από βουλευτές, η πρόνοια για εξαγορά υπάρχει και σε αντίστοιχες νομοθεσίες άλλων χωρών και ο πιο σημαντικός λόγος για να θεσπισθεί είναι ότι ενδεχομένως να χρειασθεί για να διευκολύνει τη συγχώνευση ενός οργανισμού με έναν άλλο οργανισμό, ο οποίος μπορεί να ενδιαφέρεται να τον αγοράσει.

Σε τέτοιαν περίπτωση, δήλωσε ο κ. Ορφανίδης, ''θα ήταν θεμιτό να μπορεί η Κυβέρνηση να μπει μέσα, έτσι ώστε να διευκολύνει αυτήν τη συγχώνευση με άλλον οργανισμό, εάν οι μέτοχοι του οργανισμού δεν μπόρεσαν από μόνοι τους να λάβουν τα μέτρα τα οποία χρειάζονται για να διασφαλίσουν την υγεία του οργανισμού''.

Και αυτό, όπως διευκρίνισε ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας, διότι, εάν ο οργανισμός αυτός χρειάζεται κεφαλαιακή στήριξη, είναι οι μέτοχοι που θα έχουν τον πρώτο λόγο και θα πρέπει να διασφαλίσουν την αύξηση του κεφαλαίου που θα χρειαζόταν και οι μέτοχοι έχουν τον πρώτο λόγο για το ποιος τους αντιπροσωπεύει στα Διοικητικά Συμβούλια των οργανισμών αυτών και αυτοί έχουν την ευθύνη.

Νικόλας Παπαδόπουλος
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών και Αντιπρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος, ζήτησε όπως κατατεθούν και γραπτώς εισηγήσεις, τοποθετήσεις και ερωτήσεις επί των τριών νομοσχεδίων, προκειμένου να μελετηθούν από το Υπουργείο και την Κεντρική Τράπεζα και να ληφθούν υπ' όψη, μιας και οι διαβουλεύσεις για την οριστικοποίηση των προνοιών της νέας νομοθεσίας συνεχίζονται και η συζήτηση θα συνεχισθεί σε επόμενες συνεδρίες της Επιτροπής, όταν θα γίνεται και η κατ' άρθρον εξέταση των νομοσχεδίων.

Ο κ. Παπαδόπουλος ζήτησε να πληροφορηθεί με λεπτομέρειες για το πώς θα ενεργοποιείται ο παρεμβατικός μηχανισμός στήριξης και πώς διασφαλίζεται ότι δεν θα πάρουν τα χρήματα εξαγοράς μετοχών οι μέτοχοι και να φύγουν, ενώ σημαντικό, όπως ανέφερε, είναι και το να διευκρινισθεί στις νομοθετικές πρόνοιες η προσωρινότητα του μέτρου της κρατικής παρέμβασης και αυτή να έχει καθορισμένη χρονική περίοδο ισχύος.

Σήμερα, είπε ο κ. Παπαδόπουλος, έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια δυσάρεστη οικονομική κρίση, η οποία εξελίσσεται τα τελευταία δύο περίπου έτη και μετά και τις εξελίξεις στην Ελλάδα με τη διαγραφή μέρους του ελλαδικού χρέους, το μέγιστο μέλημα της κυπριακής πολιτείας είναι η διασφάλιση της αξιοπιστίας και της ευρωστίας του δικού της χρηματοπιστωτικού συστήματος, παρά το ότι δεν πρέπει να υπάρχουν αμφιβολίες ότι το κυπριακό σύστημα μπορεί να αντέξει στις όποιες δυσμενείς επιπτώσεις των γεγονότων στον ελλαδικό χώρο, φθάνει να προβούμε στις κατάλληλες προληπτικές ενέργειες για να στηριχθεί το χρηματοπιστωτικό σύστημα στην Κύπρο για να αποφευχθούν τα χειρότερα.

Αβέρωφ Νεοφύτου
Ο Αναπληρωτής Πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, χαιρέτισε την ''αλλαγή'', όπως είπε, στις σχέσεις του Υπουργείου Οικονομικών με την Κεντρική Τράπεζα και εξέφρασε την προσδοκία να αναθεωρήσει το Υπουργείο Οικονομικών τη θέση του για τον νόμο, που ψηφίστηκε από τη Βουλή, περί επιβολής ειδικού φόρου πιστωτικών ιδρυμάτων.

Από τον κ. Νεοφύτου έγινε ειδική μνεία στη θέση της Κεντρικής Τράπεζας για το θέμα αυτό, λέγοντας ότι ένα ποσοστό του φόρου αυτού, για τα έτη 2011 και 2012, θα πρέπει να επιστραφεί την 1η Ιανουαρίου 2013 στο Ταμείο για τη στήριξη του χρηματοπιστωτικού τομέα, κάτι που -όπως ανέφερε ο κ. Νεοφύτου- ''θα χαιρετισθεί και πολύ θετικά από τις αγορές''.

Η Κύπρος δεν έχει ''διαθέσιμα ρευστά'', είπε ο κ. Νεοφύτου, ούτε έχει τη δυνατότητα να προσφύγει σήμερα στις αγορές για να αντλήσει χρήματα, επομένως η ψήφιση αυτής της νομοθεσίας θα γίνει εν γνώσει τού ότι δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα υλοποίησης των προνοιών της, παρά το ότι, πρόσθεσε ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, είναι γνωστόν ότι υπάρχει ο ευρωπαϊκός μηχανισμός χρηματοοικονομικής σταθερότητας, όπου ενδεχομένως να μπορεί η Κυπριακή Δημοκρατία να προσφύγει και για αυτό θα πρέπει να δοθούν κάποιες απαντήσεις από την Κυβέρνηση.

Επίσης, ο κ. Νεοφύτου ζήτησε να ενημερωθεί η Βουλή για το κατά πόσον υπάρχει η δυνατότητα σε χώρα - μέλος της ευρωζώνης να προσφύγει στον ευρωπαϊκό αυτό μηχανισμό, παρά το ότι δεν ανήκει στα κράτη που συμμετέχουν σε αυτόν και μήπως, σε περίπτωση προσφυγής της Κύπρου στον μηχανισμό αυτόν, θα επιβληθούν επώδυνα μέτρα για τον κυπριακό λαό και τους εργαζομένους στην Κύπρο.

Από τον κ. Νεοφύτου εκφράστηκε, επίσης, η άποψη ότι θα πρέπει να βρεθεί τρόπος για τη λήψη μέτρων περιορισμού των δαπανών και στα ίδια τα πιστωτικά ιδρύματα, διότι είναι άδικο ο λαός να έχει ήδη υποστεί θυσίες και το ίδιο το χρηματοπιστωτικό σύστημα να μη λαμβάνει καθόλου μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση.

Σταύρος Ευαγόρου
Εκ μέρους της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΑΚΕΛ, - Αριστερά - Νέες Δυνάμεις, ο βουλευτής Σταύρος Ευαγόρου ανέφερε ότι έχουν κατατεθεί πάμπολλες εισηγήσεις και απόψεις για τα νομοσχέδια αυτά, τόσο προφορικώς όσο και γραπτώς από επηρεαζόμενους φορείς, ιδιαιτέρως από το Συνεργατικό Κίνημα και θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια σύνθεσης όλων αυτών τόσο από την Κυβέρνηση όσο και από την Κεντρική Τράπεζα και τη Βουλή.

Ο κ. Ευαγόρου συνεχάρη τον Υπουργό Οικονομικών και την Κυβέρνηση, που μαζί και σε συνεργασία με την Κεντρική Τράπεζα έχουν προχωρήσει, όπως είπε, ''τόσο γρήγορα και έγκαιρα'' στον καταρτισμό των νομοσχεδίων αυτών, ιδιαιτέρως για τη σύσταση και λειτουργία του Ανεξάρτητου Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Το ΑΚΕΛ, όπως ανέφερε ο κ. Ευαγόρου, θεωρεί πως πρέπει να ληφθούν ιδιαιτέρως υπ' όψη οι θέσεις του Συνεργατισμού, ο οποίος έχει μιαν ιστορία και συμμετοχή στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και θα πρέπει να έχει φωνή και λόγο στα όσα αφορούν τα συνεργατικά ιδρύματα, λαμβανομένου επίσης υπ' όψη του ότι ο συνεργατισμός ''έχει τις ολιγότερες ευθύνες για το ότι έχουμε φθάσει εδώ όπου έχουμε φθάσει'' και το ότι τα συνεργατικά ιδρύματα αντιμετωπίζουν και τους μικρότερους ή ελάχιστους κινδύνους.

Ο κ. Ευαγόρου δήλωσε ότι συμφωνεί με κάποιες από τις απόψεις που εξέφρασε ο κ. Νεοφύτου, αλλά θέλει, όπως είπε, να προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα και να δηλώσει πως είναι ανάγκη, παράλληλα με τις όποιες μορφές στήριξης, το τραπεζικό σύστημα να προχωρήσει μόνο του και τάχιστα σε μέτρα εξυγίανσης, αναδιάρθρωσης και μείωσης των λειτουργικών και άλλων δαπανών.

Το κόμμα του, είπε ο κ. Ευαγόρου, θα καταθέσει πρόταση στη Βουλή αρχές του νέου έτους για τη σύσταση ειδικής επί τούτω Επιτροπής ή για εξέταση από την Επιτροπή Οικονομικών του θέματος για τη διαχείριση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και για τον τρόπο με τον οποίο έχουν συμπεριφερθεί, είτε αυτά αφορούν εξαγορές είτε άλλες δαπάνες.

Νίκος Νικολαίδης
Το ΚΣ ΕΔΕΚ, όπως ανέφερε ο βουλευτής του κόμματος Νίκος Νικολαΐδης, θεωρεί ως ''μια θετική κίνηση'' την κατάθεση των νομοσχεδίων αυτών για τη σύσταση και λειτουργία του Ανεξάρτητου Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ''παρά την καθυστέρηση'', που -όπως ανέφερε ο βουλευτής της ΕΔΕΚ- παρατηρήθηκε στην ετοιμασία της νομοθεσίας αυτής.

Ο κ. Νικολαΐδης έκανε επίσης θετική αναφορά στη συνεργασία που υπήρξε μεταξύ Υπουργείου Οικονομικών και Κεντρικής Τράπεζας, δηλώνοντας ότι με τον τρόπο αυτόν ''εκπέμπεται ένα πολύ θετικό μήνυμα'' και το κόμμα του χαιρετίζει αυτήν τη συναντίληψη που παρατηρείται μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και της Κεντρικής Τράπεζας.

Οπως ανέφερε ο κ. Νικολαΐδης, παρατηρείται μια ευρύτερη συναίνεση και σύγκλιση απόψεων σε ό,τι αφορά την αναγκαιότητα θέσπισης αυτών των μέτρων, όπως επίσης και μια διάθεση εκ μέρους του Υπουργείου Οικονομικών και της Κυβέρνησης για εξεύρεση κοινά αποδεκτών λύσεων''.

Η ΕΔΕΚ, δήλωσε ο κ. Νικολαΐδης δίδει ιδιαίτερη σημασία στο ότι αποτελεί προϋπόθεση για τη στήριξη των μέτρων αυτών το να είναι διαφανείς οι όροι παρέμβασης του κράτους, να είναι ξεκάθαρη η προσωρινότητα των μέτρων, να μη βραχυκυκλώνεται ο μηχανισμός λήψης αποφάσεων και γενικότερα για τη λειτουργία των Τραπεζών και να προστατεύονται τα συμφέροντα όλων εμπλεκομένων, όπως για παράδειγμα των επενδυτών και καταθετών.

Στη συνεδρίαση κλήθηκαν και παρέστησαν, πλην του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας, ο Εφορος Υπηρεσίας Εποπτείας και Ανάπτυξης Συνεργατικών Εταιρειών, η Εφορος Ασφαλίσεων, η Πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, εκπρόσωποι του Συνδέσμου Τραπεζών Κύπρου, του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου, του Συνδέσμου Διεθνών Τραπεζών Κύπρου, της Παγκύπριας Συνεργατικής Συνομοσπονδίας, της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας και του Οργανισμού Χρηματοδοτήσεως Στέγης, καθώς και εκπρόσωποι επενδυτών, οι οποίοι και κατέθεσαν γενικές τοποθετήσεις και επιμέρους εισηγήσεις για διάφορες πτυχές των νομοσχεδίων αυτών.
















Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Πού είναι το "Σημείο L" στον άνδρα;

Αρχίζει σήμερα η συζήτηση επί του επικαιροποιημένου

Πρόταση διαμονής!!! Aγροτουριστικά διαμερίσματα "Ενύπνιον"